In de Media (new)

maandag 14 februari 2011


Uit het Nieuwsblad/Genk: "Met de vespa van Genk naar China (deel 2) "

GENK - Mario Zambonini (47) uit Boxbergheide vertrekt op 1 augustus 2012 met zijn zelf ineengestoken vespa naar het verre Oosten, naar China. Alleen, drie maanden lang, zestienduizend kilometer van huis. Waarom Mario nu reeds ruchtbaarheid geeft aan zijn reis, ruim anderhalf jaar vóór z'n vertrek, heeft zo z'n redenen. Mario: "Een dergelijke zware reis tot een goed einde brengen vergt veel voorbereiding. En kost geld. Zo ben ik met mijn team nog op zoek naar sponsors.
Kinderkankerfonds Kleine Prins
"We proberen op allerlei manieren geld in te zamelen. Een spagettiavond organiseren, bijvoorbeeld. En wanneer alles naar wens verloopt is de testrit, op het einde van de maand mei, een gesponsorde rit. Het geld dat rest na de reis, schenk ik aan een goed doel. Hierbij dacht ik aan het Kinderkankerfonds Kleine Prins. Mijn vader stierf aan kanker, vandaar het idee om het geld aan die vereniging over te maken. Maar hen heb ik nog niet op de hoogte gebracht van mijn voornemen."
"Nu reeds leg ik contacten met mensen die in China geweest zijn. Op internet, via reisfora en vespaformum.be. Op die manier ontmoet ik mensen met heel veel reiservaring, met een schat aan informatie. Zo legde ik contact met een Nederlander uit Enschede. Hij overbrugde de afstand Nederland-China met een fiets. Van hem neem ik de bruikbare tips over."
Zes landen, zes visa's 
"Maar evenzeer heb ik tijd nodig om de reisvisa's in orde te maken. Want voor zes landen heb ik een doorreisvisum nodig: Turkije, Armenië, Azerbijdjan, Dagestan, Turkmenistan en Uzbekistan. Daar moet ik volgend jaar natuurlijk niet aan beginnen. Dat moet nú in orde zijn."
"Ik neem kleren mee voor zeven dagen, zegt Mario. Waarom zeven? Toch logisch, omdat ik de zesde dag begin te wassen", lacht de Genkenaar.
"Of ik schrik heb dat mij daar iets ergs overkomt? Waarom zou ik schrik moeten hebben voor iets wat nog niet gebeurd is?", vraagt Mario. "Maar veel belangrijker is: wanneer ik op 1 augustus 2012 aan deze reis begin, heb ik een goede voorbereiding achter de rug", zegt hij met een knipoog.
"Akkoord, onderweg loop ik de kans dat de vespa beschadigd raakt of nog erger: verdwijnt. En het kan ook gebeuren dat ik zonder olie of benzine val. Maar die kans is eerder klein, want ik neem olie en benzine mee in reserve. Ik rij met 2-takt olie. Wat betekent dat ik zorvuldig afmeet hoeveel olie er bij de benzine mag. Het houdt ook in dat ik niet zomaar eender wat en waar mag tanken", weet Mario.
Rijden
"Met een volle tank rij ik ongeveer 150 à 160 kilometer. En rijden, dat is toch één van dé voornaamste redenen waarom ik aan deze lange reis naar China begin", besluit een zelfverzekerde Mario Zambonini.


Uit 'Het Nieuwsblad' / Genk: "Met de vespa van Genk naar China (deel 1) "

GENK - Sinds zijn interview op muziekzender Studio Brussel heeft Genkenaar Mario Zambonini (47) weinig stille momenten gekend. En stille momenten heeft hij net nodig. De veertiger uit Boxbergheide maakte vorige week vrijdag wereldkundig dat hij op 1 augustus 2012 met zijn vespa naar het verre China rijdt. "Zo ver mogelijk rijden is de betrachting, Peking halen het einddoel. De Chinese Muur wil ik natuurlijk ook zien", zegt Mario.
Testrit
Mario: "Mijn vespa staat sinds 24 december van vorig jaar bij de spuiter. Eind mei, begin juni, maak ik een testrit van 3000 à 4000 kilometer, verspreid over veertien dagen. Een rit door Frankrijk, Zwitserland en een stukje van Italië. In China is het warm, dus moet ik zeker geen testrit maken in het Noorden, waar het koud is, maar wel in het zuiden, waar het warm is", legt Mario de geografische keuze voor zijn testrit uit.
Wanneer alles naar wens verloopt keert Zambonini drie maanden later terug naar huis. Na een trip van 16.000 kilometer. "Ik neem drie maanden onbetaald verlof. En wanneer er nog tijd overschiet, neem ik de boot en keer ik samen met mijn vespa terug naar België. In het andere geval neem ik het vliegtuig en kom ik alleen terug. De vespa volgt dan wel." 
Rijden en genieten
"Ik rij heel alleen naar China, maar mijn ganse team rijdt mee. Niet fysiek, maar in mijn hoofd rijden ze wél mee. Want zonder mijn team maak ik geen reis naar China", zegt Mario. De Chinareiziger en vespaliefhebber herhaalt het tot bijna vervelens toe: "Mijn team zorgt ervoor dat ik kan genieten. Het enige wat ik moet doen is de vespa aanstampen en rijden."
"Met 'mijn team' bedoel ik Michele", zegt Mario. "Michele woont in Heusden-Zolder en verzorgt mijn website. Michele maakt ook de ontwerpen van stickers die op de vespa komen te kleven. Maar hij is ook de man waarmee ik contact heb gedurende de ganse reis. Dan heb je Angelo uit Maasmechelen, mijn mecanicien. En Livio uit Genk. Hij is lasser en zorgt voor de 'body' van de vespa. En dan is er Stefano van de Maaskant en Gianni uit Maastricht. Zij zorgen voor het spuitwerk, het plamuren, het schuren en het dichten van de vespa."  
"Met een standaardscooter, die uit de winkel komt, naar China rijden, dat wil ik niet. Want wat ben je daarmee? Die hele voorbereiding vóór de reis, het belopen van alles en nog wat, het netwerk van familie en vrienden, die meehelpen om mijn droom waar te maken. Dat is net wat de reis zo leuk maakt. Ik wil avontuur, afzien en dingen meemaken", legt Mario uit. 
Mario Zambonini is ook voorzitter van Vespaclub Genk, één van de vier vespaclubs die Genk rijk is. Een club met traditie, want reeds ontstaan in 1956. "In 1999 nam ik het nummer en de naam van de vereniging over van Jef Vliegen. Onze club telt vandaag tien leden", zegt Mario.
Een Struzzo van 1955 
"Mijn vespa, of beter gezegd de carrosserie van de vespa, vond ik samen met een vriend ergens in het Brusselse. Een 'Struzzo' van 1955. Struzzo is Italiaans voor struisvogel. Dat was in 2008. Toén is het idee ontstaan om met een zelf in elkaar gestoken vespa naar China te rijden. De onderdelen van de vespa komen uit heel België: de motor bijvoorbeeld, die komt uit Antwerpen, de voorvork uit Oost-Vlaanderen en de 'billen' uit West-Vlaanderen", lacht Mario. "De bak, waarin ik mijn droge kleren leg, komt uit Duitsland en is van Spaanse makelij. En gebruikt door de Spaanse postbodes om brieven in op te bergen. Waterdicht. Net wat ik nodig heb."

donderdag 27 januari 2011


Uit het ieuwsblad 24/01/11 - "Mario onderneemt in zomer 2012 monsterrit met zelfgebouwde scooter"

Op de Vespa naar China 

GENK - Als echte Vespa-fanaat doet hij niets liever dan op de scooter rondtoeren. In 2012 zal Mario Zambonini wel een heel speciale rit ondernemen. Hij trekt met de Vespa naar China.
Drie maanden lang zal Mario Zambonini (47) onderweg zijn om met zijn zelfgebouwde Vespa Beijing te bereiken. 'Ik heb al verschillende keren met de Vespa gereisd, maar nooit zo ver', vertelt Mario. 'Ik vond nu de tijd rijp om eens een serieuze tocht te ondernemen. En waarom naar China? Omdat dit zowat het verste punt is dat je per land kan bereiken.'

Voor Mario is het niet zomaar een reis met de Vespa, maar hij koppelde er een heel project aan. 'De Vespa wordt bijna van nul zelf gebouwd. En dat maakt het zo speciaal. Een heel team van vrienden en kennissen heeft zich achter mij geschaard om een ratsversleten Vespa om te bouwen tot een model waarmee je in China geraakt', lacht hij.

De Vespa uit de jaren vijftig wist hij toevallig op de kop te tikken. 'Ik ben al jaren een Vespa-fanaat. Ik koop vaak oudere Vespa's en lap die op. Toen ik toevallig ergens ging kijken voor een tweedehands model, wist die man me te vertellen dat hij nog wel een specialleke voor me had. Hij toonde me de kas van deze oude Vespa. Een roestig stuk ijzer zonder motor, banden, vork of wat dan ook trof ik aan. Maar ik zag er direct een mooi project in. Een tijd geleden ben ik samen met vrienden gestart de scooter op te lappen. Hier en daar heb ik steeds meer onderdelen gesprokkeld om van de oude Vespa iets moois te maken. Er komt enorm veel bij kijken, zandstralen, lassen, en ga zo maar door. Alles doen we zelf. De Vespa krijgt een fietsstuur, zoals dat in de jaren vijftig was. En zelfs dat stuur hebben we zelf geplooid.'

Drie maanden verlof

Om het zelfbouwproject in schoonheid te eindigen, neemt Mario drie maanden verlof op zijn werk in de elektrozaak waar hij werkt en trekt naar China. 'Zo'n 16.000 kilometer', meldt hij. 'Ik kijk er ontzettend naar uit. Een grote Europese kaart hangt op mijn werk en daar kijk ik elke dag eens op om de route uit te stippelen. Die zal gaan tot Istanbul. Hoe de tocht verder zal verlopen, zoek ik uit via internet. Daar ben ik nog niet helemaal uit. Ofwel steek ik het meer van Baku over en reis zo via Turkmenistan en Oezbekistan verder naar China. Als er nog voldoende tijd is, rijd ik rond het meer.'

'Ik ben al bezig met de nodige contacten te leggen. Er komt heel wat geregel bij kijken. Ik moet nagaan hoe het zit met de verzekering, de nodige visums moeten geregeld worden, en ga zo maar door. Ik kijk wel enorm uit naar de tocht. Het wordt een groot avontuur. Ik verwacht dat zo lang ik door Europa rijd, alles goed zal verlopen. Hoe het daarna zal gaan, is nog koffiedik kijken. Ik hoop slaapplaats bij mensen thuis te vinden, en anders sla ik mijn tent op. Mijn vorige ervaringen leren wel dat een Vespa vaak de aandacht trekt, zeker zo'n metalen oldschool Vespa', zegt Mario lachend.

Hij zal een helm op zijn camera plaatsen en de filmpjes van zijn avonturen onderweg zullen op zijn weblog verschijnen. 'Nu is het eerst een kwestie van de Vespa klaar te stomen en met testrits te beginnen. Op 1augustus van 2012 zal ik vertrekken.'

(foto Mario langs de GS150)
door Kizzy Van Horne

 

GENK - Mario Zambonini (47) uit Boxbergheide vertrekt op 1 augustus 2012 met zijn zelf ineengestoken vespa naar het verre Oosten, naar China. Alleen, drie maanden lang, zestienduizend kilometer van huis. Waarom Mario nu reeds ruchtbaarheid geeft aan zijn reis, ruim anderhalf jaar vóór z'n vertrek, heeft zo z'n redenen. Mario: "Een dergelijke zware reis tot een goed einde brengen vergt veel voorbereiding. En kost geld. Zo ben ik met mijn team nog op zoek naar sponsors.
Kinderkankerfonds Kleine Prins
"We proberen op allerlei manieren geld in te zamelen. Een spagettiavond organiseren, bijvoorbeeld. En wanneer alles naar wens verloopt is de testrit, op het einde van de maand mei, een gesponsorde rit. Het geld dat rest na de reis, schenk ik aan een goed doel. Hierbij dacht ik aan het Kinderkankerfonds Kleine Prins. Mijn vader stierf aan kanker, vandaar het idee om het geld aan die vereniging over te maken. Maar hen heb ik nog niet op de hoogte gebracht van mijn voornemen."
"Nu reeds leg ik contacten met mensen die in China geweest zijn. Op internet, via reisfora en vespaformum.be. Op die manier ontmoet ik mensen met heel veel reiservaring, met een schat aan informatie. Zo legde ik contact met een Nederlander uit Enschede. Hij overbrugde de afstand Nederland-China met een fiets. Van hem neem ik de bruikbare tips over."
Zes landen, zes visa's 
"Maar evenzeer heb ik tijd nodig om de reisvisa's in orde te maken. Want voor zes landen heb ik een doorreisvisum nodig: Turkije, Armenië, Azerbijdjan, Dagestan, Turkmenistan en Uzbekistan. Daar moet ik volgend jaar natuurlijk niet aan beginnen. Dat moet nú in orde zijn."
"Ik neem kleren mee voor zeven dagen, zegt Mario. Waarom zeven? Toch logisch, omdat ik de zesde dag begin te wassen", lacht de Genkenaar.
"Of ik schrik heb dat mij daar iets ergs overkomt? Waarom zou ik schrik moeten hebben voor iets wat nog niet gebeurd is?", vraagt Mario. "Maar veel belangrijker is: wanneer ik op 1 augustus 2012 aan deze reis begin, heb ik een goede voorbereiding achter de rug", zegt hij met een knipoog.
"Akkoord, onderweg loop ik de kans dat de vespa beschadigd raakt of nog erger: verdwijnt. En het kan ook gebeuren dat ik zonder olie of benzine val. Maar die kans is eerder klein, want ik neem olie en benzine mee in reserve. Ik rij met 2-takt olie. Wat betekent dat ik zorvuldig afmeet hoeveel olie er bij de benzine mag. Het houdt ook in dat ik niet zomaar eender wat en waar mag tanken", weet Mario.
Rijden
"Met een volle tank rij ik ongeveer 150 à 160 kilometer. En rijden, dat is toch één van dé voornaamste redenen waarom ik aan deze lange reis naar China begin", besluit een zelfverzekerde Mario Zambonini.